نمایش‌های ایرانی به بازار تئاتر دنیا معرفی شدند

نمایش‌های ایرانی به بازار تئاتر دنیا معرفی شدند

اولین نمایشی که در این نشست ارائه شد، «وجود» به کارگردانی بهزاد غلامی بود. این اجرا که بر پایه بوتو است، فروپاشی انسان معاصر را به تصویر می‌کشد و با ارائه مفاهیم متضاد در قالب بدنی دوگانه در یک الگوی حرکتی مشخص از انسان می‌گوید. در ادامه نوبت به ارائه نمایش «هفت خوان هملت» به کارگردانی محمدجواد سجادی رسید. این نمایش بر مبنای نمایشنامه «هملت» و با بهره‌گیری از نمایش‌های ایرانی تولید شده است. در این نمایش داستان هملت، با شیوه‌های نمایش ایرانی مانند نقالی به صحنه می‌رود.

سومین فردی که به ارائه آثار خود پرداخت، آلبرت بیگ جانی بود که دو نمایش خود به نام‌های «چمدان و سگ ملوس» و «مارشملو» را معرفی کرد. نمایش «چمدان و سگ ملوس» اقتباسی آزاد از نمایشنامه «بازی یالتا» نوشته برایان فریل است. «چمدان و سگ ملوس» داستان دلدادگی دو نفر در ایستگاه قطار را روایت می‌کند و برای اجرای آن از عروسک ماروت استفاده شده است، یعنی ترکیبی از عروسک و انسان یعنی تنها سر و نیم‌تنه بازیگر عروسک است. نمایش عروسکی «مارشملو» نیز برگرفته از داستان لافکادیو نوشته شل سیلور استاین است.

سپس نوبت به معرفی نمایش «هار» به کارگردانی حسین پوریانی‌فر رسید. در توضیح این نمایش گفته شد که این اجرا یک کت واک است.  نمایش بعدی، «پرومته-طاعون» بود که شهاب آگاهی، کارگردان این اثر به معرفی آن پرداخت. این نمایش اقتباسی از نمایش «پرومته در زنجیر» اثر آشیل و «طاعون» اثر آلبر کامو است.  این نمایش از دریچه الگوی پرومته به آثار و علل خشونت در زیست انسان معاصر می‌پردازد. پرومته خدای آتش در اساطیر یونان باستان است، او کسی است که آتش را از زئوس دزدید و برای انسان‌ها آورد. زئوس او را بر روی قله کوه به بند می‌کشد و عقابی را مأمور می‌کند تا هر روز جگر او را بخورد و روز بعد جگر پرومته دوباره‌ ترمیم می‌شود. سرانجام هراکلس عقاب را می‌کشد و پرومته را نجات می‌دهد.

در ادامه نوبت به رضا شیبانی برای معرفی نمایش «آی» رسید. این نمایش در فضای بومی ترکمن‌ها روایت می‌‌شود. آی دختر زیباى ترکمن به خون‌خواهی از آراز پسرعمویش برمى‌خیزد که در این میان با مخالفت‌های مصلحت اندیشانه قبیله‌اش مواجه می‌شود. هرچند نمایشنامه «آى» وام‌دار از افسانه‌هاى ترکمنى‌ست اما قصه‌اى را روایت مى‌کند که ساخته و پرداخته ذهن نویسنده است.

سپس فریبرز کریمی، کارگردان نمایش «بهار شکنی» به ارائه اثر خود برای مهمانان خارجی پرداخت. این نمایش به فراموشی می‌پردازد؛ البته فراموشی در اثر اختلال ذهنی نه به معنای آلزایمر. موضوع نمایش این است که فراموشی در صورتی‌که همزمان با عاشق شدن رخ دهد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ کریمی خلاصه داستان نمایش «بهار شکنی» را اینگونه توضیح داد: داستان در مورد یک مردی است که در شهر اودسا زندگی می‌کند و به دلیل اعتیاد به قرص ضد افسردگی دچار عارضه فراموشی شده است. او در این حین عاشق شخصی می‌شود و این ارتباط و عدم توانایی در برقراری رابطه به دلیل همزمانی با فراموشی، او را  در تلاش و رنجی قرار می‌دهد تا بتواند آن شخص را از یاد نبرد.

پس از آن نوبت به مریم مالمیر کارگردان نمایش «هردوان» رسید. این نمایش پرفورمنسی است که توسط دختران اجرا می‌شود و درباره در حلقه گیر افتادن است. «هردوان» به مفهوم غرق شدن در روزمرگی زندگی می‌پردازد.

تئاتر «عاشقانه فرهاد» به کارگردانی کیا ثلاثی نیز معرفی شد. نمایش فیزیکال و موزیکال «عاشقانه فرهاد» اقتباسی آزاد از داستان کهن نظامی گنجوی است. ترانه‌های امروزی بر همین اساس نوشته و بر طبق همین ترانه‌ها آهنگسازی شده است. تکنیک نمایشی این اثر فیزیکال عروسکی است و به رویکرد «جست‌وجوی حرکت بدن بازیگر در اشکال شخصیت عروسک نمایشی» اشاره دارد. در آخرین بخش نیز نمایش‌های عروسکی محمد داوند، معرفی و ارائه شد.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا ۲۱ بهمن در حال برگزاری است.

رویداد های مرتبط با: نمایش‌های ایرانی به بازار تئاتر دنیا معرفی شدند