حسین پناهی

حسین پناهی

متولد 6 شهریور ۱۳۳۵
درگذشت ۱۴ مرداد ۱۳۸۳
 شاعر، نویسنده، کارگردان و بازیگر


تحصیلات:
پس از اتمام تحصیل در بهبهان به توصیه و خواست پدر برای تحصیل علوم دینی به شهر قم رفت و در حجره ایی در مدرسه علوم دینی آیت‌الله گلپایگانی در قم ساکن و مشغول به تحصیل شد بعد از پایان تحصیلات برای ارشاد و راهنمایی مردم به محل زندگی‌اش بازگشت. اما بنابر اتفاقی نتوانست تحمل کند که در کسوت روحانیت باقی بماند و به تهران آمد و در مدرسه هنری آناهیتا چهار سال درس خواند و دوره بازیگری و نمایشنامه‌نویسی را گذراند.

 


آثار
سینما:

گذرگاه،  گال،  تیرباران،  هی جو،  نار و نی،  در مسیر تندباد،  ارثیه،  راز کوکب،  مهاجران،  چاووش،  سایه خیال،  اوینار،  هنرپیشه،  مرد ناتمام،  روز واقعه،  آرزوی بزرگ،  قصه‌های کیش،  بلوغ،  مریم مقدس و بابا عزیز.


تلویزیون:
روزگار قریب، فرمان، آواز مه، روزهای آرزو، تصمیم نهایی، خندان، همسایه‌ها، یحیی و گلابتون، آبدارشاه، مادر، امام علی، آژانس دوستی، دزدان مادربزرگ، آشپزباشی و قبله عالم، بی‌بی‌یون، شلیک نهایی، شاخه طوبی، روزی روزگاری، مثل یک لبخند، هشت بهشت، رعنا، گالش‌های مادربزرگ، کوچک جنگلی، گلدان‌ها و آفتاب، گرگ‌ها، تله‌فیلم «قهرمان کیه»، محله بهداشت، طبل توخالی، خوابگردها، محله برو بیا و نهضت سوادآموزی.


آثار چاپ شده:
نامه‌هایی به آنا، به وقت گرینویچ، افلاطون کنار بخاری، سالهاست که مرده‌ام، ستاره‌ها، کابوسهای روسی، نمی‌دانم‌ها، من و نازی(1)، من و نازی(2)، جهان زیر سیگاری من است، نوید یک روزبلند نورانی، نامه‌هایی به آنا ۲، خروسها و ساعتها، دو مرغابی در مه، راه با رفیق، چیزی شبیه زندگی، بی بی یون و سرودی برای مادران.

 

تله تئاتر:
چیزی شبیه زندگی من، دو مرغابی در مه، گوش بزرگ دیوار، خوابگردها، آسانسور، به سبک آمریکایی، ماجراهای رونالد و مادرش، سرودی برای مادران، با یک گل بهار، آینه خیال، ایوان مدائن و عید شما مبارک.


جوایز و افتخارات:
نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در مسیر تندباد جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۶۷
نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد سایه خیال جشنواره فیلم فجر سال ۱۳69
نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مهاجران خیال جشنواره فیلم فجر سال ۱۳71
برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد سایه خیال جشنواره فیلم فجر سال ۱۳69

 

رویداد های مرتبط با: حسین پناهی